So far

Kopierat från min presentation på Familjeliv. Så här ser graviditeten ut so far och vad jag har inbokat framöver. För den som är nyfiken ;-)

13/12 -10 Vi tar ut spiralen

29/12 -10 Plus på stickan! (vecka 4)

20/1 Inskrivning hos barnmorskan  (vecka 7)

3/2
Trolig foglossning, jag får hemskt ont i höfterna (vecka 9)

9/2 
  VUL där vi såg vår lilla raring ligga och flaxa och sparka. Helt underbart. Gynekologen bedömde att flytta tillbaka mig 5 dagar, vilket inte förvånar mig, men bm sa att vi ska gå efter mensen tills det stora ultraljudet är gjort
 
(v 10)

1/3
Jag tror jag känner små, små rörelser i magen (vecka 13)

6/3
In till Gynakuten på Danderyd pga smärta i magen som inte gett med sig under helgen. Stundtals så ont att jag inte kunnat sitta. Allt såg bra ut och Pyttis veckor stämde med mensen enligt läkaren (vecka 14)


15/3 Träff med läkaren på MVC på grund av alla smärtor i magen. Han sa åt mig att jag måste vila mycket och att jag skulle äta magnezium. Eftersom jag inte ville bli sjukskriven så skrev han en rekommendation att jag ska arbeta hemmifrån så mycket som möjligt (vecka 15)

22/3
Träff med sjukgymnast för bedömning av min foglossning (vecka 16)

8/4
Jag har gått ned 4 kilo sedan jag blev gravid (
vecka 18)

8/4
Ultraljud. Jag gjorde det i Södertälje för min moster arbetar där som ultraljudsbarnmorska. Det var hon som gjorde det på mig den här gången. Vi kommer att få en liten kille till tyckte hon det såg ut som och jag blev bara bakåtflyttad 5 dagar! Moderkakan ligger fram vilket förklarar varför jag bara känner någon liten putt då och då och inga klara rörelser med jämna mellanrum. Jag kände mer när livmodern var mindre. (vecka 18) 

12/4 Rutinkontroll hos barnmorskan som uppföljning på ultraljudet. Vi diskuterade att moderkakan ligger fram men att detta inte ska innebära att sparkarna kommer kännas mindre än om den legat någon annan stans. Än så länge känns det i alla fall inget i magen. (vecka 19)

26/4 Jag känner ordentligt att bebisen sparkar i magen! (vecka 21)

29/4 Både jag och Tomas känner utanpå magen att bebisen sparkar! (vecka 21)

12/5 Rutinkontroll hos barnmorskan. (vecka 23)

19/5 Träff med läkaren på barnmorskemottagningen. Hon rekommenderade sjukskrivning -åtminstone halvtid, för all foglossning, migrän och smärtor. Jag valde dock att försöka stå ut ett litet tag till. Fick Citodon utskrivet för all migrän. (vecka 24)

1/6 Jag har haft sammandragningar då och då innan men plågas av dem i strax över en och en halv timme. De gör ont och drar i. Kommer med ca 5 mins mellanrum. Jag är inte orolig att det är illa, men tycker det är himla jobbigt. 2/6 sammandragningar då och då under dagen, vid minsta lilla ansträngning. (vecka 26)

7/6 Träff med läkaren på barnmorskemottagningen för bedömning av mina smärtor. Hon tittade på mig, sen tittade hon på datorn. "Du är gravid i vecka 26+3". Sedan skrattade hon lite och sa "du tror att du ska jobba halvtid alltså". Jag talade om att jag var tveksam till sjukskrivning alls. Man vet ju aldrig med FK, kanske bäst att fortsätta försöka kämpa. "Jag föreslog sjukskrivning senast vi sågs". Så undersökte hon mig och började sedan skriva på ett papper. Jag frågade vad hon skrev. "Jag sjukskriver dig på heltid. Du ska vila". (vecka 27)

8/6 Glukosbelastning. Inte ett dugg gott, men bra resultat så det ser inte ut att föreligga risk för varken gravidtetsdiabetes eller väldigt stor bebis i magen (men både Oliver och Marcus var normala med sina ca 3,5 kg och 50cm, så ingen var orolig). (vecka 27)

11/6 Troligtvis graviditetsdepression. Varje dag blir en kamp och jag kämpar hårt. Jag får hjälp av läkare, psykolog och familj. Jag får även en för bebisen ofarlig medicin som ska vara lugnande. Legigan mite 5mg heter den. (vecka 28)

27/6 Träffar läkaren som ordinerar test på sköldkörteln och B-vitamin, eftersom fel på körteln eller B-vitaminbrist kan orsaka depression, ångest, oro osv. Jag har glutenallergi vilket kan påverka B-vitamin och att det blir knas med både vitaminerna och sköldkörteln under graviditet är ganska vanligt. Det är tydligen väldigt vanligt att kvinnor går runt och är deprimerade, oroliga och har ångest, utan att veta att det är något som beror på något av detta och något de alltså kan få hjälp med. Om det beror på detta eller graviditeten i sig återstår dock att se, för just mig. (vecka 30)

1/7 Papper hem som bekräftar B12-brist. Det kan bl.a. leda till depression och oro! Tack, nu ska vi få bukt med detta. (vecka30)

6/7 Rutinkontroll hos barnmorskan. (vecka 31)

19/7 Tillväxtultraljud på Odenplan. För att se hur stor bebisen ser ut i magen. Vi tänker också be dem kolla könet för att få veta mer säkert att vår pojke är en liten pojke. (vecka 33)

26/7 Rutinkontroll hos barnmorskan. (vecka 34)

16/8 Rutinkontroll hos barnmorskan. (vecka 37)


Beräknad födelse: 9:e september


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0