Graviditetsdepression

Jag ska vara ärlig, för jag förstår att det är många av er som tänker att "jaha, det var en kortis hon kom tillbaka innan hon försvann", men anledningen till att jag "försvunnit" igen är för att jag råkat ut för något som man inte hör så mycket talas om. Ni vet, graviditeter är ju rosenröda och underbara - så länge man inte har ont. Men det är i princip allt.

Jag har hamnat i en graviditetsdepression sedan i lördags förrförra veckan. Varje dag är en otrolig kamp för mig som delas av ångestattacker, gråt och instabilitet. Jag har fått hjälp av läkare och psykolog, samt så klart av min underbara stöttande familj och min fantastiska underbara make. Till detta har jag också fått en medicin (självklart ofarlig för bebisen) som ska vara lugnande och ångestdämpande.

Vidare kämpar jag också med att få i mig mat. Jag klarar inte riktigt att äta nu, men för bebisen så kämpar jag allt jag kan med även detta. Jag hoppas att ni har överseende med att jag kanske inte kommer skriva så mycket som jag absolut hade tänkt att göra. Jag hoppas dock orka med så mycket som möjligt.

Vad jag kan säga om detta är att det slog till från ingen stans. Det kom hårt och skoningslöst och det som läkarna och övriga som vet, alla är överrens om, är att det först och främst kommer från TOTAL utmattning. Som ni kanske vet så har Tomas fått arbeta på annan ort och från början skulle det vara två veckor, men det slutade med tre månader. Något så tog hårt på oss båda och som ingen av oss varit lyckliga över. Jag har under den tiden varit ensam med en jättejobbig graviditet och två barn i trotsåldern. Jag förstod aldrig själv hur utmattande detta var. Jag menar, det finns ju ensamstående föräldrar och jag och Tomas hade det ju så här 2009 då han arbetade borta i 6 månader och då gick det bra. Skillnaden på då och nu? Gravid.

Jag återkommer så ofta jag orkar


Kommentarer
Postat av: Liza

Hoppas du mår bättre snart. Stor kram till dej!

2011-06-21 @ 22:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0