Sockerkick?

Hallo. Då är jag hemma från sjukhuslabbet. Låter spännande va?
Jag har idag varit och gjort min glukosbelastning som jag nämnde igår. Sockret såg fint ut innan och sockret så fortfarande fint ut efter. Det ser med andra ord varken ut som om jag är i riskzon för varken diabetes eller stor bebis i magen. Så det är ju bra.

Tittar jag historiskt på det här med stor bebis i min familj, så är det obefintligt. Våra underbara pojkar har varit alldeles normala i storleken. Marcus vägde 3440 och var 49,5 cm lång. Oliver vägde 3540 och var 50 cm lång. Helt normala barn. Med tanke på detta är det inte heller någon som oroat sig, men eftersom alla över en viss BMI gräns måste göra det, oavsett om de är precis på gränsen eller stora som hus, så var det lika bra att få det gjort.  Skillnaden mellan denna gång och den förra var att då var jag tvungen att dricka en liter vätska och det blev två stora glas med pulver utrört i vatten. Det smakade då som femton paket dextrosol och florsocker. Inte gott. Idag var det bara ett glas. En liten kyld flaska med lösningen i. Den var tjockflytande och skulle ha någon slags citronsmak sa de. Men USCH och TVI. Tack och lov bara ett glas och jag lyckades dricka upp det innan tidsgränsen på fem minuter och dessutom utan att kräkas. Sen var det bara att sitta där och glo i två timmar. Inte helt lätt när man har ont av att sitta i vanlig ställning. Några gånger kände jag för att lägga mig ned tvärs över soffan, men så kändes det samtidigt som att det kunde jag bara inte göra. Nu är jag i alla fall hemma igen. Skönt.

Ännu skönare var det att få dricka två stora glas vatten när jag kom hem. Man måste fasta minst 12 timmar innan man gör belastningen och självklart var jag superhungrig (för första gången så klart. Psykiskt, haha) redan igår kväll. Idag har jag inte varit hungrig så att inte ha ätit nått sedan bananen jag åt innan fastan började igår vid 21 är helt ok. Däremot har jag varit så himla törstig. Jag fick bara dricka ett glas vatten hemma på morgonen innan testet och efter jag druckit det mumssmakande, tjocka sockerblasket fick jag bara en halv deciliter att skölja ned bismakerna med. 3 stora glas har nu hunnit bli svepta.

Nu ska jag fortsätta ta det lugnt tills barnen skall hämtas på dagis.


Gospojkarna myser i samma stol när de kollar på film <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0