Jag kan bli så förbannad

Ibland är folk helt hänsynslösa med vad de lägger upp och ut för något på facebook. Jag pratar om olika nyheter, bilder och videos. Många gånger är det stora hemska bilder som hamnar rakt i nyhetsflödet och som man inte har en chans att frånkomma. Ibland är det länkar till nyheter och de kan man undvika eftersom det oftast står en liten kort rad om vad artikeln gäller och ibland är det som sagt klipp.

Igår råkade jag ut för just detta. Ett fruktansvärt videoklipp och helt utan förvarning. Det stod förvisso i texten innan klippet, som någon lagt ut, att det var många idioter på ett och samma ställe men det stod iget som helst "heads up" för att det kunde vara något fruktansvärt bakom rubriken WATCH THIS.

Intet ont anande så startade jag klippet och var beredd på nått åt det humoristiska hållet och möts av den fruktansvärda sysnen av en asiatisk liten flicka som blir överkörd. Jag tänker inte ens skriva ut mer detaljer om det för jag vill inte sprida det hemska som jag såg. Självklart stängde jag av klippet innan det hade gått klart, men skadan var redan skedd för jag hade ju sett den stora bilen... och den lilla flickan.
Jag hade väldigt svårt att somna i natt. Jag såg detta framför mig så fort jag slöt ögonen. Jag drömde tack och lov inte om det men sedan jag vaknat tidigt på morgonen kunde jag inte somna om på en bra stund då jag hela tiden såg detta framför mig om och om igen. Fruktansvärt och hänsynslöst.

Ja, jag vet att det är upp till oss vad vi ser och läser om på facebook och jag menar inte att personen som lagt upp videon i sig gjort nått fel men det hade inte skadat med en riktigt varning om vad det rörde sig om. Jag såg i kommentatorsfältet att det var fler som önskar att de aldrig klickat på länken. Tydligen är detta något som var i nyheterna i dagarna också. Jag kan förstå om man vill tala om att det finns idioter i världen, men att någon i världen ens tagit denna övervakningsvideo på en gata i ett asiatiskt land, klippt ut det hemska som hände och toppat med tragisk bakgrundsmusik och sedan lagt upp det på internet kan jag INTE förstå. Varför? Vad är meningen med detta? att vi ska veta ännu mer om vad som pågår i världen? Eller är det för att vi andra inte ska göra samma sak? Är det för att visa de människor i videon som bara gick förbi den överkörda flickan utan att erbjuda någon som helst hjälp, tills hon dog, att de är FRUKTANSVÄRDA IDIOTER, eller är det för att vi människor som aldrig någonsin skulle kunnat gjort som bilföraren eller de förbipasserande ska få mardrömmar och värk i hjärtat då vi blundar och återupplever ett klipp som vi aldrig kommer att glömma?

Kära lilla flicka, jag är så ledsen över att du fick vara med om detta

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0