Tiden går

Här känns det som om det går långsamt, men samtidigt fort. Idag har jag gått in i vecka 40 och nu återstår bara några få dagar innan bebisen är beräknad att komma. På sista tiden har det varit lite rörigt tycker jag, så jag ska sammanfatta lite kort vad som hänt:

25/8 Rutinkontroll hos barnmorskan. Hjärtljuden 115-120. Sf mått 37. Vikten är nu på inskrivningsvikten. Barnmorskan säger att hon tror jag samlar på mig mycket vatten nu. Blodtrycket var högt nu igen. Inte bra, så jag måste fortsätta vila. (vecka 38)

28/8 In till Danderyds förlossning, åter igen, för minskade fosterrörelser. Jag hade inte känt bebisen på över ett dygn. CTG såg fin ut men läkaren var inte riktigt nöjd med det lilla ultraljudet och skickade därför en remiss till ett ordentligt ultraljud och läkarbesök följande dag (vecka 39)

29/8 Till Danderyds specilamödravård för ultraljud och läkarbesök. Ultraljudet visade att det var aningen för lite fostervatten hos bebisen. Inte alarmerande men nog för att de ska vilja hålla koll på detta vilket jag tycker är bra, då jag äntligen får gehör för detta. Jag blev mycket väl bemött. Läkaren gjorde också en statusbedömning och jag är öppen 2 cm med halvmogen tapp. Bebis väger runt 3000g och är med största sannolikhet en pojke (vecka 39)

31/8 Till Danderyds specialmödravård för ny ultraljudskontroll och läkarbesök. Vattenmängden var nu bra och i övrigt såg allt vidare bra ut. Fick träffa en oerhört trevlig läkare. Hon ville också göra en statuskontroll på mig och bedömde nu att det var öppet 3 cm och mer moget. Hon sa att hon drog och slet ordentligt och hoppades att det skulle hjälpa det hela på traven lite. Jag fick en tid för nytt ultraljud och ny läkarbesök nästa vecka, om jag fortfarande är gravid då (vecka 39)

1/9
Rutinkontroll hos barnmorskan. Socker 4,5. Hb 111. Blodtrycket var okay, inget protein i urinet. Sf måttet hade gått från 37-36 men hon lät det stå kavr på 37 i journalen eftersom ett tillväxtultraljud gjordes i samband med ulkontrollen dagarna innan. Hon ville också kolla status för att se om "hinnsvepningen" dagen innan gjort någon skillnad och hon sa att det var öppet 3 cm som lätt kunde tänjas till 4 och att det var mjukt och fint. "Jag passar på att svepa dina hinnor" sa hon och hoppades slippa se mig på rutinkontrollen nästa vecka (vecka 39)

Ingen aning om varför texten helt plötsligt ändrats och blivit så stor? Detta är i alla fall det som hänt i graviditeten på sista tiden. Det tillsammans med alla förvärkar och smärtor gör att jag blir väldigt trött och slut. Av den anleningen så har jag inte varit inne på datorn så mycket och har därför inte heller uppdaterat bloggen som jag velat.

Här kommer i alla fall lite foton på hur vi förberett hemma för bebisens ankomst


Spjälsängen står bredvid min sida av sängen


Myshörna


Garderoben börjar fyllas av kläder


Barnvagen framplockad och inredd


Helt ny barnvagn köpt till bebisen


Vi har fixat skötbordshörnan


Vi har också möblerat om lite i köket nu när vi ändå var i tagen att ordna här hemma


Lite pyntat


Jag är nöjd med hur det blev

Slutligen några bilder på magen från förra vecka (vecka 39). Jag ska försöka komma ihåg att ta några foton från denna vecka också, innan bebisen kommer.








Lite ankrygg här på slutet


Vad gäller (oj, nu blev texten normal igen -tack och lov) så kan jag säga att jag har lite känningar i magen till och från, men än så länge inget som jag kan säga att jag tror det betyder att det är nått på G. Men å andra sidan kan det ju gå väldigt fort då det väl sätter igång. Nästa gång jag skriver så kanske vi är en till i familjen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0