God Jul!

Jag är supertrist.
Jag somnar så fort jag kommer hem från jobbet och idag efter vi julhandlat råkade jag somna i 1,5 timmar. Jag hoppas verkligen att jag inte blir sjuk nu. Men å andra sidan så mår jag småilla nästan hela tiden så nått litet ligger säkert och nöter i kroppen. Precis lägligt nu till jul.

Tiden har aldrig rusat så fort tror jag. Jag menar vart tog December vägen? I övermorgon är det julafton! Jag älskar julafton. Det är den bästa dagen på hela året. Hela min familj blir som barn på nytt!

Vi börjar med att träffa mina svärföräldrar samt Tomas syster och hennes barn. Vi varvar mellan att vara hemma hos oss eller hos någon av dem. Morgonen börjar med dem vid kl 9 och då äter vi hemkokt julgröt och i gröten har vi en mandel. Twisten med det är att den som får mandeln får specialjulklappen. Specialjulklappen är en extra julklapp som den/de som har julmorgonen hemma får fixa. Den får kosta precis hur mycket och hur lite som helst men måste vara tilltalande för alla. Förra året var det jag och Tomas som köpte specialjulklappen och vi köpte en sån här spiktavla som formar sig som man vill. Tomas mamma fick mandeln och alla har jättekul med den där spiktavlan. I år är det Tomas syster Anna-Karin som ska hålla morgonen hemma så då har hennes äldsta son Emil fixat julklappen. Spännande!
Vi är tillsammans med Tomas familj tills  klockan är ca 14 och då har vi ätit julgröt, någon mindre lunch med kanske en skinksmörgås och ett par köttbullar, öppnat alla julklappar från dem till oss och tvärt om, samt mysigt av varandra sällskap i några timmar,

Vid 15, strax innan Kalle så träffas vi hos mina föräldrar. Där placeras alla julklappar under granen och sedan njuter vi Kalle tillsammans. Därefter så njuter vi en lång och härlig julmiddag. Mina föräldrar är så duktiga på att laga mat och på julbordet finner vi allt från hemgjord rödlökssill till egengravad lax, syltor, korvar, revbenspjäll, hemgjod Jansson, hemgjorda köttbullar, potatis, röror och hembakt julbröd med alla de ostar till. Man blir riktigt bortskämd. Och mätt.
Vi tar det lugnt en stund efter maten och runt 18-19 kommer tomten och hälsar på! Då får alla julklappar och tomten brukar få lite glögg. Sen behöver han skynda vidare till alla andra barn och vi tar det lugnt en stund till. I alla fall tills den som får köpa tidningen kommer hem.
Vi börjar öppna julklappar klockan  och sedan håller vi på i flera timmar. Helt sant. För vi ger julklappar till alla. Julen är allas högtid. Man får självklart handla efter sin budget men jag kan avslöja att det rör sig om MÅNGA tusenlappar +.
Eftersom det tar många timmar att öppna julklapparna så sitter vi inte mer än någon timmer efteråt och filosoferar och är glada. Vi tar det mesta av det medan vi öppnar.

Jag ska se om jag kommer ihåg att fota lite på julafton i år. Nedan ska jag bjuda på lite julfoton från tidigare år.

GOD JUL!!












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0