Min farmor

Jag har alltid älskat min farmor och även om det inte märktes i de tidiga tonåren så har jag alltid älskat att åka hem till henne. Farmor är en så levande person (för mig i alla fall) och trots att hon inte kan göra så mycket (på grund av att hon av rökning fått lungemfysem) är hon en sprudlande person i mina ögon. Hon har så mycket mysigt att berätta, inte bara roliga historier om buspojken som är min far, utan om saker hon gjort i livet som är roligt att lyssna på. Hon är inte så gammal heller, så det är inte för att hon har massa tidiga historier att delge, utan bara för att hon berättar med inlevelse. Jag tröttnar faktiskt aldrig att lyssna på henne och jag kan höra samma historier om och om igen.

Jag har mysiga minnen från jular och påskar, födelsedagar och vanliga dagar. Jag har sovit hos henne ensam och vi har hittat på saker och vi kan prata om så mycket. Hon har följt med mig på saker och ställt upp för mig när jag behövt henne (en norrlandsincident). Jag älskar min farmor.

Hon har inte alltid varit så sjuk som hon är. Jag minns utflykter vi var på, när vi gick och gick. Promenader med våran Yourk Nappe, då vi plockade MASSA vitsippor. Jag minns att vi sjöng och hade roligt tillsammans med henne, jag, mina syskon och föräldrar. Men nu ligger hon på sjukhus - igen. Och man kan aldrig veta vilken vända som blir den sista. Det gör ont att ens skriva ned det eftersom det gör det till ett faktum. Det är så konstigt.. livet skulle kännas så konstigt. Jag har nästan inga släktingar som dött eftersom alla i min familj är unga. Det är naturligtvis inget jag är ledsen över. Men Michael dog. 1996. Pappas lillebror och då var han bara 32. Det blev ett ordentligt hål efter honom. Det kommer bli det efter farmor också.. Därför vill jag inte tänka på det. Jag vill bara vara glad över att hon finns nu.


Kommentarer
Postat av: Mumrik

Jag förstår vad du menar. Michael, det var orättvist och ett slöseri med liv. Farmor, fyller faktiskt 80 år i år så det är underbart att du inte ser henne som gammal. Jag tror att hon kommer att finnas kvar ett tag till, hon är envis. Kram

2009-04-21 @ 09:38:18
URL: http://linjensan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0